Wtorek 28 września 2021 | Imieniny: Luby, Wacława, Salomona

Rejestracja Zaloguj się
golfkwidzyn
AVIVA - SPRAWDZAMY JAKOŚĆ KWIDZYŃSKIEGO POWIETRZA - KLIKNIJ TUTAJ

Puls Kwidzyna > O tym się mówi

CIĄG DALSZY "PAMIĄTKI Z KWIDZYNA"

Tuż przed świętami pojawiła się w kwidzyńskich sklepach PSS „Społem” niebywała atrakcja, nie tyle dla miłośników wyskokowych trunków, ale przede wszystkim dla koneserów wszelkich produktów posiadających elementy związane z naszym miastem. Szata graficzna butelki (zawierająca wizerunek katedry i zamku) spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem mieszkańców, którzy pomimo wysokiej ceny za ½ litra czystej wódki – tłumnie ruszyli po jej zakup.

 

Pod postem fejsbukowym (na fanpage Pulsu Kwidzyna) informującym o tej akcji pojawiła się cała masa pozytywnych komentarzy. Kwidzyniacy oceniali i proponowali kolejne produkty zawierające w swej treści promocję naszego miasta. Jednak nie wszystkim spodobało się przedsięwzięcie kwidzyńskiego „Społem”, bo jeszcze przed Wigilią na biurko prezesa PSS „Społem" w Kwidzynie trafiło pismo podpisane przez burmistrza Andrzeja Krzysztofiaka. Prezes Karol Sienkiewicz treść wystąpienia burmistrza traktuje jako całkowite nieporozumienie i zapowiedział ustosunkowanie się w późniejszym terminie.

Burmistrz w swoim piśmie powołuje się na ducha Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i uznaje działania kwidzyńskich handlowców jako niestosowne oraz niewłaściwe. Poniżej przytaczamy całą treść tego interesującego tekstu wraz z odpowiedzią prezesa Karola Sienkiewicza, która trafiła też do rady miejskiej.

 

PISMO BURMISTRZA

W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się, że w sklepach PSS „Społem" w Kwidzynie pojawiła się w sprzedaży „Wódka Kwidzyńska" z wizerunkiem katedry i kwidzyńskiego zamku na butelce i nadrukiem „Pamiątka z Kwidzyna". W związku z tym, że na butelce znajduje się również logotyp „Społem" i alkohol ten jest dostępny w naszym mieście wyłącznie w sieci sklepów PSS „Społem", na Pana ręce przesyłamy wyrazy oburzenia zaistniałą sytuacją. Jak wynika z etykiety producentem alkoholu jest Warszawska Wytwórnia Wódek Koneser, ale to w kwidzyńskiej sieci „Społem" alkohol jest dystrybuowany, jak się domyślamy, za Pana zgodą. Mamy świadomość, że nie możemy zabronić używania nazwy „kwidzyńska", „Kwidzyn", ale chcielibyśmy zaprotestować przeciwko używaniu nazwy naszego miasta w kontekście jakiejkolwiek promocji napojów alkoholowych. Uważamy to za niestosowne i niewłaściwe. Nasze miasto, w którym podejmujemy szereg działań związanych z promowaniem zdrowego stylu życia, między innymi poprzez sport i kulturę, powinno być kojarzone z pozytywnymi działaniami i kontekstami, a alkohol z pewnością do takich pozytywów nie należy. O wielu aspektach z tym związanych mówi też Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, „uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu". W tych działaniach powinniśmy być sojusznikami, a nie oponentami, bo tylko wspólne działania mogą zapewnić sukces w walce z uzależnieniami.

W związku z powyższym apelujemy do Pana, by wycofać się z tak wątpliwej i niestosownej promocji naszego miasta. Zapewniamy Pana, że jest wiele możliwości promocji marki naszego miasta, a także marki Pana firmy, o czym z pewnością moglibyśmy porozmawiać, by wypracować być może jakieś wspólne działania w tym zakresie, by w świadomości mieszkańców i turystów nie pozostał obraz, że oto „Wódka Kwidzyńska" stała się najważniejszą „Pamiątką z Kwidzyna".

 

ODPOWIEDŹ PREZESA

Szanowny Panie Burmistrzu,

w nawiązaniu do pisma z dnia 18 grudnia 2020 roku pragnę ustosunkować się do otrzymanej korespondencji - dotyczącej używania nazwy naszego miasta w kontekście rzekomej promocji napojów alkoholowych przez „Społem” PSS w Kwidzynie, którą reprezentuję jako prezes zarządu. Na wstępie chciałbym wyrazić swoje zdumienie, oburzenie, a przede wszystkim niezrozumienie stanowiska Burmistrza Miasta Kwidzyna.

Jednocześnie potwierdzam, że w okresie Świąt Bożego Narodzenia „Społem” PSS wprowadziła na kwidzyński rynek partię „Wódki Kwidzyńskiej” z wizerunkiem katedry i kwidzyńskiego zamku z nadrukiem „Pamiątka z Kwidzyna”, co jednoznacznie świadczy, że jest to rodzaj pamiątkowej edycji wódki kolekcjonerskiej i tak należy ją traktować. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele wódek i innych napojów alkoholowych z nazwami miast. Jako przykład podam: „Cytrynówkę Lubelską”, „Nalewkę Toruńską”, „Wódkę Piotrkowską”, „Wódkę Kołobrzeską”, „Wódkę Ustecką”, „Wódkę Wejherowską” i wiele innych. Ponadto ciekawostką pozostaje, że mniej więcej w tym samym czasie na lokalny rynek Szczecinka została wprowadzona „Wódka Szczecinecka” z wizerunkiem szczecineckiego ratusza, wyprodukowana przez Toruńskie Wódki Gatunkowe. Najważniejszym pozostaje jednak, że dotychczas nigdzie nie spotkałem się z krytycznymi ocenami takiej działalności i negatywną reakcją lokalnych władz, podobną do niezrozumiałego dla mnie stanowiska Burmistrza Miasta Kwidzyna.

Zapewniam Pana, że doskonale znam i przestrzegam zapisy przywoływanej przez Pana ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Znane mi są również rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie dostępności alkoholu, wydane na podstawie wieloletnich badań i analiz. Proszę pamiętać, że dostępność alkoholu ma ogromny wpływ na wielkość konsumpcji, a to z kolei bezpośrednio wpływa na powstawanie i nasilanie społecznych problemów. Jak Pan zapewne wie, odnośnie dostępu do alkoholu - wyróżniamy dwie formy dostępności, tj. dostępność ekonomiczną i dostępność fizyczną. Dostępność ekonomiczna jest relacją między ceną alkoholu a dochodami potencjalnych konsumentów i w tym przypadku uważam, że jako przedsiębiorca ustalając cenę za pół litra „Wódki Kwidzyńskiej” na kwotę 35 zł (przy średniej cenie innych wódek w sąsiednich marketach na poziomie około 20 zł) - nie przyczyniłem się do powszechności i nadmiernego wzrostu spożycia alkoholu przez mieszkańców naszego miasta. Powyższa korelacja niezbicie dowodzi i potwierdza fakt, że „Wódka Kwidzyńska” jest pewnego rodzaju edycją wódki kolekcjonerskiej. Tyle o dostępności ekonomicznej, a teraz jakże ważna i istotna sprawa fizycznej dostępności alkoholu, o poziomie której w dużym stopniu mogą decydować lokalne władze. Jak Pan zapewne również wie, że to nikt inny tylko samorząd lokalny decyduje o liczbie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz ustala zasady usytuowania punktów sprzedaży alkoholu. Ponadto samorządy mogą wprowadzać na swoim terenie ograniczenia w nocnej sprzedaży napojów alkoholowych, a tymczasem w Kwidzynie mamy taką sytuację, iż w nocy zdecydowanie łatwiej jest kupić alkohol aniżeli zrealizować receptę w przypadku nagłej potrzeby, ponieważ samorząd miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego nie jest w stanie wyegzekwować obowiązku pełnienia nocnych i świątecznych dyżurów przez część aptek.

Przede wszystkim, jako mieszkaniec Kwidzyna, nie mogę pogodzić się z faktem, że mając taką perełkę architektoniczną jaką jest Zespół Katedralno-Zamkowy będący Pomnikiem Historii, kompletnie nie wykorzystywany jest jego potencjał, a osoby odwiedzające nasze miasto, wyjeżdżając bardzo często mówią „Kwidzyn-miasto rond i… (tu pada nazwa sieci sklepów monopolowych)”. Przykre to, ale niestety prawdziwe. Dlatego też jako „Społem” Kwidzyn pragniemy wprowadzić cały szereg pamiątek związanych z naszym miastem, już niealkoholowych, ponieważ nie doprowadzili Państwo do dostatecznego wypromowania naszego miasta ani żadnego innego produktu jednoznacznie wiążącego się z Kwidzynem, a w przypadku pojawienia się próby promocji poprzez „Pamiątkę z Kwidzyna”, uznaje to Pan za wątpliwe i niestosowne oraz apeluje o wycofanie produktu ze sklepów. Jest to dla mnie dalece niestosowne i niezrozumiałe.

W swojej korespondencji pisząc jako Burmistrz Miasta Kwidzyna używa Pan liczby mnogiej (dowiedzieliśmy się, apelujemy, zapewniamy). Zdaję sobie sprawę z tego, że wójt, burmistrz, prezydent - reprezentuje daną społeczność lokalną, ale mnie zastanawia kogo tak naprawdę Pan reprezentuje, ponieważ zarówno ja, jak i moi współpracownicy odbyliśmy wiele rozmów z klientami i mieszkańcami Kwidzyna i nie spotkaliśmy się z żadnym negatywnym zdaniem dotyczącym „Pamiątki z Kwidzyna”, poza ceną produktu, która nie ukrywam jest bezpośrednio związana z dostępnością ekonomiczną, co mam nadzieję w sposób zrozumiały i przystępny przybliżyłem Panu powyżej.

Z uwagi na fakt, iż samorząd gminny to nie tylko organ wykonawczy gminy jakim jest Burmistrz Miasta, ale również organ stanowiący, czyli w naszym przypadku Rada Miasta, a prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy i szereg kompetencji w tym zakresie przysługuje organowi stanowiącemu gminy - pozwolę sobie przesłać niniejszą korespondencję również do Rady Miejskiej w Kwidzynie.

Oceń artykuł
Autor: oprac. eska | Piątek 29 stycznia 2021 | 001 7255
sagitarius
22-07-2021, 14:00
IP: 195.136.107.72
Odbieram to jako typowy "temat zastępczy" wymyślony przez Burmistrza.
KWIDZYNIACY MAM PROGNOZA POGODY
Prawa autorskie 2010 - 2021 © Puls Kwidzyna | Projekt i wykonanie Studio Siedem